Start din egen design webshop på 1 time

Vidste du godt at det faktisk ikke er særlig svært at få en webshop op og stå? Hvis man er god til at følge en vejledning, så behøver det ikke tage mere end en time at få det basale op og stå så du er klar til at sælge ting. Hvis du er interesseret i at få din egen webshop hvor du kan sælge designer ting, så læs med her. Vi går igennem de vigtigste ting du skal have styr på i dette indlæg.

Valg af navn til din nye shop

Det er vigtigt at man vælger et domæne navn som folk vil huske når de har været inde på den og købe noget. På den måde vil de nemmere kunne finde tilbage til den, hvis de har synes godt om dig første gang de handlede der. Det er i hvert fald dumt at vælge et domæne navn som fx billigedesignerting.dk, da du blot er 1 ud af 100 der har et navn som dette. Jo kortere et domæne jo bedre.

Køb af domænenavn og webhotel

Når du har fundet på et domænenavn, så skal du ind og købe det og et webhotel hvor du kan lagre alle dine filer på. Du kan finde en oversigt over en masse forskellige hosting firmaer i Danmark på denne side. Typisk er det nemmeste dog at bruge unoeuro som host, da det er noget af det mest brugervenlige i Danmark. Du kan sagtens nøjes med et bronze webhotel til at starte med, da du altid kan opgradere det senere. Der skal trods alt lige nogen betalende kunder forbi, førend at det kan betale sig at opgradere til en hurtigere løsning. Følg instruktionerne på skærmen for at få købt dit domæne og webhotel. Efter du har købt det, modtager du 3 mails vedrørende bl.a. dk-hostmaster som er det sted hvor du aktiverer dit domæne. her skal du blot klikke på linket i mailen for at aktivere domænet.

Installer wordpress, shopify eller prestashop

Efter du har fået styr på alt vedrørende dit nye domæne og webhotel, så skal du finde ud af hvilket shop system du gerne vil bruge. De mest populære nu om dage er Woocommerce, Prestashop og shopify. Rangeret efter sværhedsgrad så er det følgende(1 er nemmest og 3 er sværest)

  1. Shopify
  2. Woocommerce
  3. prestashop

Før i tiden ville jeg altid anbefale folk at de startede en woocommerce shop for at spare mest muligt, da der ikke rigtig er nogen løbende omkostninger forbundet med at drive en woocommerce shop. Det passer dog ikke altid helt, da der kan opstå problemer som man ikke selv kan formå at løse, hvor man så i stedet skal have ekstern hjælp til at fikse problemerne.

Jeg vil anbefale at langt de fleste starter ud med en shopify løsning, selvom det måske er noget dyrere at have kørende. Men hvis man ikke er villig til at betale for at blive iværksætter, så er det måske ikke denne vej man skal tage. Shopify er super nemt at have med og gøre, samt det kommer med integreret betaling og indbygget HTTPS.

Hvis man gerne vil have mere frihed med sin shop, så bør man dog vælge et shopsystem som prestashop. Dette kræver dog bare at man har lidt mere indblik i kodning, for at få en flot og funktionsdygtig webshop. Der er dog ingen tvivl om at man kan lave noget meget federe på et af de mere dedikerede shopsystemer.

Valg af betalingsløsning

For at kunne få folk til at betale, skal man have en betalingsløsning på sin shop. Alt efter hvor hurtigt du vil i gang, så er der en del forskellige løsninger at vælge imellem. Hvis du gerne vil have dankort med som betalingsløsning, så skal du have aftale med NETS. Ulempen ved at skulle bruge dem, er at der kan gå lang tid inden din shop bliver godkendt, da de får mange henvendelser hver dag.

Der er dog heldigvis løsninger, hvor du kan være oppe og køre på mindre end et par dage. Google’ evt. betalingsløsninger, så kommer der et væld af muligheder frem. Husk at undersøge hvad priserne er og sammenlign løsningerne på kryds og tværs inden du beslutter dig.

Når du har styr på alt det ovenstående, så er du sådan set klar til at modtage besøgende.. Hvordan du får dem ind på din hjemmeside er dog en helt anden snak, som vi kan tage i et andet indlæg.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *