Idag, kort efter min kæreste og jeg har overstået vores indflytningsfest, slog det mig, hvor mange timer og energi vi brugte på planlægning, indkøb og tilberedning af mad og drikke. Vi havde besluttet os for at stå for alting selv, da vi på nuværende tidspunkt ikke har plads i økonomien til catering og/eller hyre af kokke. Set i bakspejlet tror jeg dog, at outsourcing ville have været pengene værd, og jeg har derfor set mig omkring efter gode ideer til vores næste arrangement. Jeg forestiller mig, at der er mange andre, som sidder med lignende overvejelser, så derfor deler jeg hermed mine tanker og håber på, at du/I smider en kommentar under indlægget med jeres syn på sagen.
Hvad så
… når vi nu ikke længere ønsker at stå for hele festen selv? Ja, så må vi jo gøre op med os selv, hvor meget vi kan håndtere og hvad, der skal outsources. Umiddelbart mener jeg sagtens at vi kan lave maden selv, hvis bare borddækning, opvask og anretning blev klaret for os. Her tror jeg dog, at vi må vende tingene om, således at vi outsourcer maden og klarer alle de praktiske (læs kedelige) ting selv som indkøb af vin, champagne & spiritus selv.
Næste gang, vi holder fest, bliver den årlige sommerfest i haven. Her plejer vi at grille -og modsat indflytterfesten dækkes der ikke op til alle gæsterne, før de kommer. Folk plejer blot at sætte sig, hvor der er plads, når de har taget maden på den store grill. Det frigiver en del tid, ved at vi ikke skal dække bord, men så er der jo klargøring af grill mv., som kommer udover. Vi er altså stadig nødt til at søge hjælp.
Hvad kan vi selv?
Som nævnt tidligere, rækker budgettet ikke til at købe alting hos en ekstern leverandør/catering firma. Vi kommer derfor til at vurdere, hvor meget der er råd til og hvor meget, vi egentlig har behov for. Umiddelbart vil jeg mene, at vi til en grillfest kan stå for madlavningen selv, da det jo oftest plejer at være en hyggelig disciplin, som rigtig mange gæster deltager i. En kok er derfor udelukket.
Planlægning af indkøb plejer fruen at tage sig af, og hun ved jo selvfølgelig også bedst, hvad vi skal bruge. Det kan vi altså ikke videregive til cateringfirmaet. Indkøbene i sig selv kan vi derimod sagtens outsource, da Kathrine jo har skrevet indkøbslisten. Måske vi kan få min nevø til at gøre det for os…? Han elsker at køre bil og virengol gerne tjene en lille skilling ved siden af SU’en.
Hvad skal vi købe os til?
Aflønning af min nevø klarer vi internt, og det bliver uden tvivl ikke den største post på budgettet. Han er en hård men retfærdig købmand Det, der tager lang tid, og som vi gerne vil slippe for, er tilberedning af tilbehør, dessert og kager. Ingen af os er særlig gode til det, og samtidig tager det en krig at bage kager, lave isdesserter etc. Jeg tænker derfor, at det må vi kunne få andre til.
Jeg har kigget på diverse cateringfirmaer, og flere af dem tilbyder rent faktisk, at lave 3-4 forskellige salater og tærter, en masse desserter og kød. Ved et tilfælde faldt jeg over et firma ved navn Fest Diner, som, så vidt jeg kan forstå, leverer alt tilbehør (salater, tærter etc.) færdiglavet og kødet udskåret men råt, så man kan grille det selv. PERFEKT.
Inde eller ude?
Vi krydser naturligvis fingrer for at festen kan holdes ude, og siden vi holder den i slutningen af juli, skulle der da også være gode chancer. Men skulle det blæse eller regne meget, plejer vi gerne at trække indenfor. Det giver en anelse mere oprydning og rengøring dagen derpå, og kan vi slippe for det, gør vi hellere end gerne det.
I den forbindelse foreslog en god ven mig, at vi lejede en pavillon/partytelt. Det lyder umiddelbart som en dyr løsning, men efter at have søgt lidt rundt omkring på nettet (Google er din ven), fandt jeg frem til en række udlejere, der lejer de såkaldte festtelte ud til nogenlunde priser. Alternativt har jeg set, at Jem&Fix, HaraldNyborg og de andre lavprisbyggemarkeder plejer at have billige pavilloner, når sommeren begynder at nærme sig. Rækker økonomien, køber vi formentlig et, da festen jo efterhånden er en tradition og pavillonen dermed vil blive brugt hvert år.