Introduktionen af den nye persondatalov har skabt røre i den organisatoriske andedam, og mange virksomheder har set sig nødsaget til at revidere hele deres håndtering af data. Dette er forventeligt, da formålet med denne persondatalov lige præcis har været at øge et fokus på denne håndtering af personfølsomme data. Derfor er det elementært, at man allerede nu sikrer sig at implementere de rette forholdsregler i sin virksomheder, så man ikke svigter sine kunders tillid. Dette kan ske igennem professionel juridisk bistand fra et pålideligt advokatfirma.
Ydelserne fra start til slut
Der er et væld af områder, som skal berøres, når en virksomhed skal omstilles til at tilfredsstille de forskellige krav, der findes i den nye persondatalov. Dette kan du heldigvis få hjælp til igennem professionel juridisk bistand. De områder, hvorpå der kan tilbydes hjælp, er således:
- Analyse af risici
- Udarbejdelse af handleplan
- Databehandleraftale
- Nødforanstaltninger ved brud på sikkerheden
- Manual
- Undervisning i persondataloven
- Diverse workshops
Det er vigtigt at benytte sig af kompetente advokater til dette formål, da der er tale om juridiske spørgsmål og overvejelser, som skal implementeres i en hverdag. Derfor er det af stor vigtighed, at du finder den rette hjælp til dig og din virksomhed.
Konsekvenserne ved et muligt brud
Der er enorme konsekvenser bundet op på et brud på den nye persondatalov. Det kan opdeles i et økonomisk og socialt problem. De økonomiske konsekvenser er meget tydelige og firkantede – din organisation kan påtvinges bøder på op til 20 millioner euro eller 4% af omsætningen. De sociale konsekvenser er dog også til at tage og føle på.
Der er skabt et stort fokus på GDPR igennem de tusindvis af mails, som mennesker har modtaget fra diverse virksomheder. Ethvert brud på denne lov vil derfor føre til en hurtig rettergang i folkedomstolen, og det er utroligt let at miste kundernes tillid – det kan naturligvis forebygges.